جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

اهمیت دمای هوا بر گیاهان گلخانه ای و کنترل آن

همانطور که شما میدانید گلخانه ها برای تولید محصولی با کیفیت در همه ی فصول سال، ساخته شده اند. این محصول با کیفیت با کنترل و مدیریت پارامتر هایی چون دما، رطوبت، نور و … و همینطور استفاده به موقع از تجهیرات مختلف موجود در گلخانه و تکنولوژی های مدرن به وجود می آید. در این مقاله بر اهمیت دمای هوا بر رشد محصولات گلخانه ای و نحوه کنترل آن پرداخته شده است.

اثرات دمای هوا بر گیاهان

دما منبع انرژی گیاهان می باشد و بر فرآیندهای فیزیولوژیکی گیاه اثر می گذارد. هر نوع گیاه به دمای خاصی نیاز دارد و دارای درجه حرارت مناسب برای رشد است. تغییرات دمایی ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺩﺭ ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ، ﮔﻞ ﺩﻫﯽ و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺭﯾﺰﺵ ﮔﻠﻬﺎ دارد. اگر درجه حرارت کاهش یابد، رشد گیاه متوقف می شود. پایین بودن دما برای مدت طولانی فعالیت های گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد.

اثرات دمای هوای گلخانه بر محصولات

با توجه به نقش تعیین کننده دما در رشد گیاه و افزایش عملکرد محصول و کنترل آفات و ‏بیماری ها، استفاده از تجهیزات کنترل کننده دما با توجه به نوع محصول و اقلیم منطقه جهت تأمین دمای مناسب ‏الزامی است.

محدوده دمایی مناسب برای رشد یک گیاه، دمایی است که در آن فتوسنتز و تنفس در بهترین شرایط انجام شود. به عنوان مثال ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺑﺬﺭﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺒﺰ ﺷﺪﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﯼ ﭘﺎﺋﯿﻦ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﮔﯿﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺩﻣﺎ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻊ ﻣﻌﯿﻨﯽ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﮔﻞ ﺩﻫﯽ ﮐﺮﺩ به همین دلیل استفاده از تجهیزات برای کنترل و تأمین دمای مناسب ‏لازم است‎ .‎

کنترل دمای هوا در گلخانه

با پیشرفت تکنولوژی و ضرورت کنترل دمای هوا در گلخانه ها، ابزار و تجهیزات پیشرفته تری نیز وارد بازار شده اند. که همگی در راستای کنترل هدر رفت انرژی به ما کمک میکنند. این کنترل را با نصب یک سری ابزار دقیق که مقدار دقیق دما را به ما نشان دهد انجام می دهیم.

تکنولوژی جدید به خدمت کشاورزان و گلخانه داران آمده. به وسیله ی سنسور های دما میزان دما را اندازه گیری میکند. با همراهی سیستم اتوماسیون این مراقبت و پیگیری را به دقیق ترین و سریع ترین و کم خطا ترین روش ممکن می رساند.

گروه صنعتی آیسی من (ICMAN) به کمک فناوری IOT و بر بستر صنعتی RTU این امکان را فراهم کرده است تا گلخانه دار بتواند از راه دور تنظیمات عوامل مختلف موثر بر رشد گیاهان از جمله دمای هوای گلخانه را بر بازه ی استاندارد دمای مناسب برای کشت از طریق سنسور ها و کنترل تجهیزات درون گلخانه انجام می دهد.

تجهیزات کنترل کننده دمای گلخانه

برای داشتن محصولاتی سالم و با کیفیت و در نتیجه افزایش سود دهی باید با روش ها و تجهیزات کنترل دمای هوای گلخانه آشنا باشیم . در زیر به نمونه های رایج آن اشاره میکنیم.

فن: فن یا همان سیستم تهویه گلخانه باعث ایجاد و گردش هوای مطلوب به طور یک نواخت در محیط داخل گلخانه می شود. در روزهای گرم تابستان و سرد زمستان و یا مناطق بسیار مرطوب، دمای هوا در داخل گلخانه بالا می رود. این اتفاق برای رشد و پرورش گیاهان خوب نیست. جود سیستم تهویه در گلخانه بر فتوسنتز گیاهان و دوره های گرده افشانی گیاهان تاثیر مستقیم دارد.

بخاری : گرمای خورشیدی تنها 25 درصد از گرمای مورد نیاز گلخانه را فرآهم میکند بنابراین استفاده از هیتر برقی برای گلخانه ضروری است.

توری شید (خارجی) : توری شید گلخانه، به منظور ایجاد سایه و جلوگیری از تابش بیش از حد نور آفتاب به عنوان توری سایبان روی(خارج) گلخانه قرار می گیرد. تا حدودی به خنک سازی فضا نیز کمک می کند.

دریچه : در فصول گرم یکی از روش هایی که می توان هوای گرم ایجاد شده در گلخانه را خارج نمود، باز کردن دریچه ها است.

مه پاش : از دستگاه مه پاش یا مه ساز در تابستان برای خنک کردن محیط داخل گلخانه استفاده می شود.

سیستم پد سلولزی : پد سلولزی یک صفحه ضخیم موج دار در اندازه های مختلف است که به عنوان سیستم سرمایش گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

توری شید گلخانه
دریچه گلخانه

برای دریافت مشاوره رایگان در مورد محصولات و خدمات آیسی من، می توانید در واتس اپ یا صفحه تماس با ما برای ما پیام بگذارید یا با شماره های 09177391091 ، 09176179188 و 09176179588 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا برای دریافت فایل ها ایمیل خود را وارد کنید.

شروع به گفتگو
1
نیاز به کمک دارید؟پیام دهید.
سلام به وب سایت ICMAN خوش آمدید. چگونه میتونیم کمکتون کنیم؟