جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

پد سلولزی در گلخانه

دما در گلخانه

همانطور که میدانید گلخانه ها با توجه به نوع محصولی که میخواهند کشت کنند باید تحت شرایط خاص دما و رطوبتی و همینطور گاز هایی مانند دی اکسید کربن و … باشند. برای نگه داشتن این پارامترها درحد مطلوب خود، نیاز به تجهیزاتی اعم از سرمایشی و گرمایشی پیدا کنیم.

از مهم ترین عواملی که بر فتوسنتز و رشد گیاهان تاثیر به سزایی دارد و در صورت کمتر یا بیشتر بودن از حد مطلوب آن، باعث بروز خسارات و و بیماری های قارچی متداول در گلخانه میشود، دمای گلخانه است. دما برای محصولات مختلف متفاوت است. این میزان را مشاور کشت گلخانه تعیین میکند. از جمله عواملی که در تعیین میزان دما تاثیر دارد، نوع محصول و منطقه است.

معرفی سیستم پد و فن

در یک گلخانه با سیستم خنک کننده پد و فن، یکی از دیواره های جانبی برای استخراج هوا به فن مجهز می شود. و دیگری دارای پدهای متخلخل است که مرطوب نگه داشته می شوند. هوای بیرون از راه این پدها به داخل کشیده میشود و در اثر تبخیر، آب داخل پدها سرد می شود. با نفوذ به داخل، هوای گلخانه را خنک تر و مرطوب تر از قبل می کند. کارایی آن بستگی به میزان خشکی هوای خارج گلخانه دارد.

فاصله ای که توسط هوا (بین فنها و پدها) طی می شود فاکتور محدود کننده است. برای اینکه هوا بتواند مسیر خود را تا فن های آخر سالن طی کند، از فن های سیرکوله به عنوان محرک هوا در طول سالن ها استفاده میکنند. کیفیت آب نیز بسیار مهم است. در صورتی که از آب با کیفیت مطلوب استفاده نشود، نمک های موجود در آب بعد از گذشت زمان کوتاهی منافذ پد ها را مسدود میکنند و گلخانه دار متحمل هزینه قابل توجهی می شود. قبلا جنس پوشال از تراشه چوب نجاری یا خرده چوب بود، ولی امروزه از مواد سلولزی دارای شیار عرضی استفاده می‌کنند. 

پد سلولزی

پد های سلولزی از ورقه های بسیار نازک منظم و موجدار از جنس سلولز با خاصیت ترشوندگی زیاد ساخته شده و به هم وصل می شوند. این پدها در برابر مواد شیمیایی هم مقاوم بوده و در مقابل تجزیه شدن و فاسد شدن بسیار مقاومت نشان می دهند.

پد های سلولزی به صورت عمودی روی دیوار عرضی یا طولی گلخانه نصب می شوند. با مکش پمپ و ریختن مداوم آب روی آن ها، توسط لوله هایی که در بالای پد سلولزی ها قرار گرفته اند، مرطوب می شوند. در زیر پد ها قاب نگهدارنده پد قرار دارد. این قاب آب اضافی عبوری از پد سلولزی را جمع آوری نموده و به مخزن آب هدایت می کند. سپس مجددا به سیستم بر می گرداند. در طرف مقابل پد ها، فن هایی (اگزاست فن 100 یا 140) تعبیه شده. به هنگام کار، موجب ایجاد خلاء نسبی در داخل گلخانه و عبور هوا از داخل صفحات سلولزی متخلخل مرطوب می شوند. عبور جریان هوا از داخل این سطوح مرطوب باعث تبخیر رطوبت شده و حرارت هوا را جذب می کند. در نتیجه هوای خروجی از این صفحات خنک تر خواهد شد. در نهایت باعث خنک شدن فضای گلخانه می شود.

هوای مرطوب انرژی حرارتی را جذب و توسط اگزاست فن ها یا فن های تخلیه به بیرون هدایت می کند. استفاده از این سیستم خنک کننده تبخیری هنگامی موثر واقع می شود که تمامی تجهیزات به درستی انتخاب شوند و کار کنند.

 مشخصات فنی پد سلولزی

  • عرض پد: بلوک های با عرض 60 سانتیمتر
  • ارتفاع پد: 1، 1.2، 1.5، 1.8 و 2 متر. (ارتفاع پد بسته به شرایط اقلیمی منطقه، نوع محصول کشت شده و ارتفاع خود گلخانه، تعیین می شود.)
  • ضخامت پد: ضخامت 10 سانتیمتر بیش ترین کاربرد و بعد از آن ضخامت 15 سانتیمتر استفاده می شود.

مزایای پد سلولزی نسبت به پوشال

پد های سلولزی بدون آلودگی و سبک هستند. نصب و نگهداری آن ها ساده است. به آسانی تمیز می شوند در نتیجه باعث ایجاد رسوب کمی می شود. محل رشد باکتری های مضر و قارچ ها نیستند. باعث کاهش ورود گرد و غبار به محیط می شوند. طول عمر پد های سلولزی نسبت به پوشال ها بیشتر است. ایجاد خنکی بیشتری میکنند. به دلیل ساختار منظم و محکم شان ثابت هستند و در طول زمان افتاده نمیشوند.  

انواع پد سلولزی

  • پد سلولزی 7060 : طول موج در این پد ها 7 سانتی متر و زاویه قرار گیری آن با افق 60 درجه است. این پد به علت عبور هوای بالا از خود بیشتر در توربین های بزرگ گازی به عنوان خنک کننده استفاده می شود. مناسب برای مرغداری ، گلخانه ، انباری و … می باشد
  • پد سلولزی 5090: پد سلولزی 5090 به کاغذ های موج داری گفته می شود. با طول موج 5 میلی متر قرار گرفته و زاویه آن ها با افق 90 درجه باشد. از این پد بیشتر در ساخت کولرهای صنعتی، مسکونی، تجاری و عمومی استفاده می شود.
  • پد سلولزی 7090 : زمانی که کاغذ ها با طول موج 7 میلی متر روی هم قرار بگیرند. زاویه آن ها با افق 90 درجه باشد، پد سلولزی 7090 نام دارند مناسب برای گلخانه و مرغداری

اجزاء سیستم پد و فن

سیستم پد و فن از پد ها یا صفحات سلولزی، پمپ آب، مخزن ذخیره آب، لوله های حامل آب، مخزن تخلیه آب و قاب پد که پدسلولزی در آن قرار میگیرد. پد به صورت ریلی روی آن قرار میگیرد.

پیشنهاد آیسی من برای شما گلخانه داران عزیز

با توجه به میزان دما و رطوبتی که سنسور های دما و رطوبت موجود در گلخانه شما نشان میدهند میتوانید تشخیص دهید که نیاز اکنون گلخانه شما چیست یا کدام پارامتر در گلخانه شما از حد مطلوب خود خارج شده است و در راستای بهبود شرایط عمل کنید.

در صورت پایین بودن رطوبت و بالا بودن دما در گلخانه، استفاده از سیستم های فن و پد الزامی است. میتوانید بعد از اینکه سنسور ها را خواندید سیستم فن و پد را فعال کنید. ولی در زمان هایی که گلخانه دار در گلخانه نیست یا گلخانه هایی با متراژ بالا، دانستن لحظه ای میزان دما و رطوبت در همه جای گلخانه کاری دشوار است حتی با وجود داشتن نیروی انسانی که به صورت شیفتی در گلخانه شما کار کنند. خطاهای انسانی موجود که در اثر نداشتن آگاهی نسبت به نحوه کنترل اقلیم گلخانه شما یا در اثر مشغله زیاد باعث خساراتی به شما گلخانه دار عزیز می شود. تیم تخصصی آیسی من برای اینکه خسارتی از جانب نیروی انسانی یا هزینه های اضافی ای که در ادامه برای شما پیش می آید بر شما متحمل نشود، سیستم اتوماسیون گلخانه را به شما معرفی میکند.

سیستم اتوماسیون گلخانه بهترین تصمیم را میگیرد. اتوماسیون میزان سنسور های دما و رطوبت را شبانه روز کنترل میکند. و کنترل دیگر پارامتر های مهم و مورد نیاز برای رشد گیاهان در گلخانه با توجه به تجهیزاتی که موجود است. در مورد پد های سلولزی که با فن های اگزاست همزمان کار میکنند، اتوماسیون گلخانه تشخیص می دهد که چه زمانی پد ها کار کنند و چه زمانی خاموش باشند که مهم ترین مزیت آن بهینه سازی مصرف برق است.

جهت اطلاع از مشخصات سیستم اتوماسیون و دیگر محصولات آیسی من و استعلام قیمت کافی ست با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 09176179188 ، 09176179588 و 07136361384

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا برای دریافت فایل ها ایمیل خود را وارد کنید.

شروع به گفتگو
1
نیاز به کمک دارید؟پیام دهید.
سلام به وب سایت ICMAN خوش آمدید. چگونه میتونیم کمکتون کنیم؟