جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

سیستم کشت هیدروپونیک (بخش پنجم)

در سری مقاله های سیستم کشت هیدروپونیک در مورد این نوع کشت و انواع آن توضیحاتی را بیان کردیم. در بخش چهارم سیستم NFT را توضیح دادیم. اکنون قصد داریم نکاتی در مورد راه های جلوگیری از خشک شدن نشاهای جوان در چند روز اول بعد از انتقال در سیستم NFT را به شما عزیزان ارائه دهیم.

در سیستم کشت NFT روش های مختلفی وجود دارد که از خشک شدن نشا های جوان در چند روز اول بعد از انتقال نشا ها جلوگیری شود.

چند نکته

1 . نهال ها را برروی نوار کوچکی از پارچه ضخیم که قادر باشد با لوله ای مویین آب را به نشا برساند قرار دهید. یک رشته سیم دوم حافظ گیاه هم معمولاً لازم می شود. این سیم ها به استقرار گیاهان در سطحی پایین، بدون جابجایی آبراهه که منجر به بیرون رفتن محلول می شود کمک می کنند. انتقال محلول غذایی از لوله تامین محلول به داخل آبراهه ها از طریق حداقل دو لوله باریک (قطر داخلی ۳-۲ میلی متر) انجام می گیرد تا اگر یکی مسدود شود مشکل بزرگی پیش نیاید.

2 . اجزاء مختلفی که در NFT کاربرد دارد و با محلول در تماس است سعی شود پلاستیکی باشند. چون فلزات به تدریج مقادیر مسموم کننده ای از برخی عناصر از قبیل روی یا مس را وارد محلول غذایی می کنند. از آنجا که کاربرد پلاستیک زیاد است، باید موادی انتخاب شود که گیاه سوزی نداشته باشند.

به عنوان یک توصیه عمومی، PVC  و پولی اتیلن سبک یا سنگین قابل قبولند. اما از PVC پلاستیکی شده (که در تولید شلنگ های قابل انعطاف استفاده می شود) با ورقه های لاستیک بوتیل (که برای واترپروف کردن به کار می رود) به دلیل گیاه سوز بودنشان در NFT باید اجتناب شود. پلاستیک ها بیشتر هنگامی که نو یا تازه باشند خاصیت گیاه سوزی دارند. بعد از مدتی در تماس با محلول غذایی این خاصیت گیاه سوزی را از دست می دهند. قبل از کاشت گیاه تمامی سیستم هیدروپونیک را برای مدت یک روز با محلول غذایی رقیق شستشو دهید و محلول را دور بریزید.

دیگر نکات

3. برای تامین تهویه کافی برای ریشه جریان محلول در آبراهه بایستی تنظیم شود. و عمق محلول در آبراهه نباید بیش از یک سانتی متر باشد، حتی که ریشه رشد قابل توجهی کرده باشد.

4. برای تامین شیب مناسب سطح زیر آبراهه بایستی خوب تسطیح و تنظیم شود تا از ایجاد پاکت های حاوی محلول بی تحرک جلوگیری شود. در طراحی آبراهه ها تا حد ممکن بایستی از شیب طبیعی یا موجود گلخانه استفاده کرد. شیب دومی که عمود بر شیب اصلی است. در بگرداندن محلول به مخزن محلول غذایی که در پایین ترین نقطه گلخانه قرار دارد کمک می کند. با وجود سیستم NFT از شیب طبیعی خاک یا بعضاً از سیمان استفاده می شد. اکنون غالباً توجه به سیستمی که بالاتر از سطح زمین و بر روی سکوب های استوار قابل تنظیم معطوف است.

چنین سیستم هایی از تولید پاکت های عمیق محلول غذایی که می تواند ناشی از ناهمواری سطح گلخانه باشد جلوگیری می کند. و ضمناً تنظیمات شیب را حتی در زمان تولید امکان پذیر و آسانتر می کند. سیستم NFT را حتی در گلخانه های  قدیمی که تنظیم شیب سطح آنها مشکل یا غیر ممکن هم باشد می توان راه اندازی و اجرا کرد.

برای اطلاعات بیشتر پیرامون گلخانه و گلخانه داری اینجا کلیک کنید.

5. از مخزن های پلاستیکی و فایبرگلاس به عنوان مخزن محلول غذایی که تنظیم شیب سطح آنها مشکل یا غیر ممکنه استفاده می شود. اما از آنجا که این مخازن معمولا کوچک هستند کاربرد آنها به سیستم های نسبتاً کوچک NFT محدود می شود. برای تاسیسات NFT بزرگ بعضاً از حوضچه های بزرگ و عمیق که با ورق پلی اتیلن پوشش داده شده به کار می برند. البته اين نوع مخازن بعد از مدتی نشت کرده و مشکلاتی را بوجود می آورند. اگر آستر پوشش دهنده سیستم های چاله با فایبرگلاس مستحکم شوند بهتر است.

مخازن بتونی که با رزین ها و چسب های مخصوص آب بندی می شوند و یا تانک های پلاستیکی که از پشت مستحکم می شوند می تواند انتخابی دائمی و مناسب برای نگهداری محلول باشد. روی مخزن را باید پوشاند تا از ورود نور و رشد جلبک ها جلوگیری شود و موجودات دیگر نتوانند وارد آن شوند. عایق سازی مخزن برای جلوگیری از سرد شدن محلول بخصوص هنگامی که با صرف انرژی آن را باید گرم کنید مفید است.

چنانچه در نظر داشته باشید که محلول را به طور متناوب و با فاصله به جریان بیاندازید، ظرفیت مخزن گیرنده محلول غذایی را بایستی به میزان قابل توجهی افزایش دهید. با وجود آنکه ایجاد مخزن های بزرگتر، میزان تامین محلول و ثبات PH آن را افزایش می دهد ولی نسبت مخارج اضافی به سود حاصله از انتخاب گنجایش مخزن را نبایستی از نظر دور داشت.

منبع : کتاب فن آوری و کارآفرینی در هیدروپونیک ( آب کشت ) بستره های بدون خاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا برای دریافت فایل ها ایمیل خود را وارد کنید.

شروع به گفتگو
1
نیاز به کمک دارید؟پیام دهید.
سلام به وب سایت ICMAN خوش آمدید. چگونه میتونیم کمکتون کنیم؟