جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

توری شید یا سایبان در گلخانه و انواع مدیریت آن

مدیریت اقلیم گلخانه ها برای داشتن محصولی با کیفیت و با بازدهی بالا بسیار حائز اهمیت است. گلخانه های مدرن از تجهیزات به روز مانند توری شید و … استفاده میکنند تا همه فاکتور هایی که برای رشد محصلاتشان در گلخانه نیاز هست را کنترل کنند. تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مختلفی وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها دما و رطوبت، نور، دی اکسید کربن و … را در گلخانه خود کنترل کنید.

برای اینکه محصول شما رشد خوبی داشته باشد باید تمامی این فاکتور ها در بازه ی مطلوب خود باشند. به همین دلیل باید از تجهیزاتی مانند فن، بخاری، مه پاش، دریچه ها و … در گلخانه استفاده کنید. در مورد تمامی این تجهیزات در مقاله های دیگر به توضیحاتی پرداخته ایم که میتوانید با کلیک بر روی لینک به صفحه مورد نظرتان بروید و اطلاعات لازم را به دست آورید. این مقاله به بیان توضیحات در مورد وسیله ی دیگری که در گلخانه وظیفه تنظیم نور داخل گلخانه را بر عهده دارد می پردازیم.

شید گلخانه یا توری سایبان یا توری شید جهت جلوگیری از تابش بیش از حد نور آفتاب به روی محصولات گلخانه، ایجاد سایه و سایه اندازی در نقاط مختلف گلخانه استفاده می شود. سیستم های سرمایشی مختلفی برای گلخانه ها تعبیه شده اند. ولی در فصل های گرم سال به علت گرمای زیاد تهویه طبیعی مانند دریچه ها یا فن ها برای کم کردن گرمای گلخانه کافی نمی باشد و نیاز داریم با استفاده از سایه ی ایجاد شده توسط شید های گلخانه ای ، گرمای محیط را به حد مطلوب برای رشد بهتر محصولات برسانیم. 

انواع توری های شید

توری های شید بر حسب میزان سایه اندازی شان یا میزانی که جلوی نور خورشید را میگیرند برایشان درصد تعیین می شود. این درصد در بازه ی 30 تا 80 درصد تعریف می شوند. نمونه درصد های بالا، مناسب ترین توری برای استفاده در گلخانه ها هستند. چون پوشش دهی مطلوبی دارند و اینکه جنس ضخیم و با دوام تری هم دارند.

شید های گلخانه به صورت شبکه ای و در دو جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن هستند. برای گلخانه ها بیشتر از توری شید با جنس پلی اتیلن استفاده می شود، دارای وزن سبکی هستند و در مقابل پارگی مقاومت خوبی دارند .

مزایای توری های سایبان

در تمام فصول سال می توان از توری های شید استفاده کرد. چون مقاومت بالایی در مقابل تغییرات آب و هوایی مانند گرما، باران، وزش باد و … دارند و از گیاهان در مقابل گرمای زیاد و سرمای زیاد مراقبت میکنند. به دلیل اینکه از تبخیر زیاد جلوگیری میکند در نتیجه در آبیاری گیاهان بسیار صرفه جویی می شود. وزن سبکی دارند اما انعطاف پذیرند، مقاومت بالایی در برابر پارگی دارند و عمری طولانی در حد 3 تا 5 سال.

برای اطلاعات پیرامون گلخانه و گلخانه داری اینجا کلیک کنید.

انواع نصب توری شید

شید های گلخانه ای به دو صورت نصب می شوند. در داخل گلخانه و در خارج گلخانه که هر کدام مزیت های خاص خود را دارد.

  • شید داخلی: این توری های شید در داخل گلخانه نصب می شوند. از تابش مستقیم انرژی نوری خورشید به گیاهان جلوگیری میکنند. در حالی که گلخانه گرم می شود، نور به صورت مستقیم به گیاهان برخورد نمی کند. مزیت این روش این است که هم از انرژی خورشیدی برای گرم کردن گلخانه استفاده کرده ایم و هم از برخورد مستقیم نور خورشید به گیاهان جلوگیری کرده ایم. بیشتر برای گلخانه هایی استفاده دارد که کشت آن ها به تابش مستقیم نور خورشید حساس است.
  • شید خارجی: در بیرون و به صورت سایبان بالای گلخانه نصب می شوند و از برخورد نور مستقیم خورشید به ساختمان گلخانه جلوگیری میکنند . دراین حالت نور خورشید به صورت مستقیم به گیاهان برخورد نمیکند. و اینکه قبل از رسیدن به گلخانه، توسط توری شید خنثی می شود و باعث گرم شدن گلخانه نمی شود و از گلخانه در برابر تغییرات آب و هوایی مانند باران و … محافظت می کند.

چند نکته

  • توری ها خیلی حساس هستند. قبل از نصب یا در زمان هایی که نیازی به آن ها ندارید سعی کنید در مکانی سر بسته به دور از نور خورشید و حشرات نگهداری کنید.
  • در حین نصب هم این توری ها نباید با اجسام تیز و برنده برخوردی داشته باشند. می توانید از بست و گیره برای نصب استفاده کنید .
  • ابعاد را به صورت دقیق انتخاب کنید تا کشیدگی در صورت کم بودن توری پیش نیاید.
  • توری ها را به صورت شیب دار نصب کنید تا آب و بقایای شاخ و برگی روی آن نماند.
  • در آخر اینکه از تماس مواد شیمیایی و بنزین و سیمان و … به توری ها خودداری کنید.

پیشنهاد آیسی من برای شما گلخانه داران عزیز

نور در محیط گلخانه مانند دیگر فاکتور ها برای رشد و فتوسنتز گیاهان بسیار مهم است. عدم کنترل نور در گلخانه باعث توقف رشد گیاهان می شود و همینطور باعث می شود گیاهان بسوزند. سنسور های لوکس متر(شدت نور) میزان نور گلخانه شما را به صورت لحظه ای در اختیار شما قرار می دهند. همانطور که میدانید هر گیاه نور مخصوص به خود را نیاز دارد برای رشد بهتر و با کیفیت.

سنسور های لوکس متر آیسی من با دقت اندازه گیری 1 لوکس و پکیج ضد آب مناسب برای گلخانه ها، شما را در اندازه گیری دقیق شدت نور گلخانه خود همراهی میکند. وقتی که در جریان شدت نور ورودی به گلخانه خود باشید می توانید مخصوصا در فصل های گرم سال با استفاده از تجهیزاتی مانند فن ها، دریچه ها و توری های سایبان از آسیب به گیاهان خود جلوگیری کنید. 

با توجه به اینکه این مدیریت ها برای انسان ها به صورت دقیق نیست و در لحظه نمی توان متوجه آن شد. لذا گلخانه دارانی که متراژ گلخانه آنها بالا است یا اینکه افرادی را به صورت شیفتی شبانه روزی به کار میگیرند تا زمان هایی که در گلخانه نیستند نگران اینکه نور گلخانه از حد تعادل خارج است یا خیر نباشند، از سیستم های مدرن هوشمند گلخانه ای استفاده میکنند.

سیستم هوشمند گلخانه ای آیسی من با توجه به برنامه ای که برایش تعریف کرده اید میزان نور را به صورت لحظه ای اندازه گیری میکنند. این سیستم با توجه به تجهیزات درون گلخانه شما در صورت خارج شدن نور از بازه ی تعیین شده، خود سیستم به تجهیزات دستور می دهد و دما را به حد نرمال ود می رساند و شما می توانید این مدیریت را بر روی گوشی همراه خود ببینید.

جهت اطلاع از مشخصات سیستم اتوماسیون و دیگر محصولات آیسی من و استعلام قیمت کافی ست با همکاران ما تماس حاصل فرمایید: 09176179188 ، 09176179588 و 07136361384

سنسور لوکس متر(شدت نور) آیسی من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا برای دریافت فایل ها ایمیل خود را وارد کنید.

شروع به گفتگو
1
نیاز به کمک دارید؟پیام دهید.
سلام به وب سایت ICMAN خوش آمدید. چگونه میتونیم کمکتون کنیم؟