جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

اهمیت دمای خاک یا بستر در گلخانه و کنترل آن

هدف از ایجاد گلخانه ها تولید محصولات بیشتر با کیفیت بالاتر است. کنترل عوامل تاثیر گذار بر محصولات مختلف گلخانه ای با توجه به نوع محصول بسیار اهمیت دارد. در گلخانه های استاندارد و دارای تجهیزات مدرن میتوانید این کنترل را به بهترین نحو اجرا کنید. در نتیجه به نسبت کشت های فضاهای باز نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.

دما یکی از مهم ترین عواملی است که بر کیفیت و مقدار کشت های گلخانه ای ما تاثیر میگذارد. در مقاله  های قبلی در مورد دمای هوای گلخانه ها توضیح داده ایم. در این مقاله سعی داریم در مورد پارامتر دیگری که در رشد گیاهان بسیار موثر است و تکوین فرایند های خاکسازی در گرو تغییرات آن است صحبت کنیم.

جذب آب و مواد مغذی در خاک و توسط ریشه گیاهان انجام میگیرد. برای اینکه این فرایند به بهترین نحو انجام گیرد، مطلوب بودن دمای ریشه گیاهان اهمیت پیدا میکند. چنانچه گلخانه داران از ابزار های اندازه گیری دمای خاک استفاده کنند و هر لحظه در جریان میزان دمای خاک گلخانه خود باشند میتوانند زمان صحیح آبیاری گیاهان خود را مشخص کنند و با رعایت این نکته ساده محصولی زیبا و با کیفیت خواهند داشت.

دمای خاک در گیاهان

دمای خاک در گیاهان بر رشد ریشه و سبز شدن بذر ها و توانایی گیاه در جذب مواد مغذی موثر است. به طور مستقیم بر جذب آب موثر است. اختلاف دما در سطح های مختلف خاک عامل موثری در انتقال و حرکت آب در خاک می باشد. داشتن دمای خاک به صورت دقیق ما را در تعیین دمای درست گلخانه بسیار کمک میکند.

عوامل موثر بر دمای خاک

نور خورشید از عواملی است که باعث تغییر در دمای خاک می شود. البته به جز خاک هایی که دارای مقدار زیادی مواد آلی در حال تجزیه سریع می باشند. حرارتی که از اشعه خورشید به سطح خاک می تابد جب لایه سطحی خاک شده و به تدریج به لایه های زیرین انتقال می یابد.

رطوبت از عوامل دیگری است که باعث تغییر در دمای خاک می شود. خاک های دارای رطوبت مناسب حرارت را بهتر به لایه های زیرین انتقال می دهند.

میزان ماده آلی موجود در خاک نیز بر دمای آن موثر است گرمای ویژه هوموس از اجزاء معدنی خاک بیشتر است. پس، هرچه درصد ماده آلی خاک افزایش یابد دیرتر گرم می شود.

اثرات دمای نامناسب بر گیاهان

گیاهانی که در خاک پرورش می یابند نوسانات دمایی کمتری را تجربه میکنند به نسبت کشت های هیدروپونیک. ولی با این حال کنترل دمای ناحیه ریشه گیاه بسیار مهم است. دمای ناحیه ریشه گیاهان تعیین کننده نحوه انجام فرآیند های شیمیایی است که باعث جذب مواد مغذی درگیاهان می شود. مطلوب نبودن دمای خاک یا بستر رشد، توانایی گیاه شما در جذب مواد غذایی و آب را به حداقل می رساند. گرم شدن یا سرد شدن زیاد خاک در یک دوره زمانی ثابت میتواند منجر به خواب گیاهان شود. بنابراین، استفاده از محلول غذایی یا آب آبیاری خیلی گرم یا خیلی سرد، به دلیل تغییر ناگهانی و زیاد دما گیاهان شما را در شوک قرار می دهد.

از طرفی افزایش دما باعث کاهش اکسیژن در دسترس می شود در نتیجه کاهش تنفس را به همراه دارد مثلا آب آبیاری گرم نمیتواند به اندازه آب با دمای پایین تر اکسیژن محلول را در خود نگه دارد و آب آبیاری خیلی سرد باشد باعث شوک به ریشه گیاه شما می شود، واکنش های متابولیکی گیاهان را کند میکند و باعث جذب عفونت ها و بیماری های قارچی می شود.

چگونه دمای ناحیه ریشه را کنترل کنیم

حفظ دمای مناسب ریشه گیاه به جهت داشتن تاثیر مثبت بر روی جذب مواد مغذی بسیار ضروری است. اگر دمای ناحیه ریشه گیاهان تان را کنترل نکنید، شاهد اثرات مخربی بر عملکرد کلی محصول خود باید باشید. در اختیار داشتن دمای خاک بستر رشد گیاهان و دمای آب آبیاری شما را در جلوگیری از این خسارات کمک میکند.

محصولات شرکت آیسی من شما را در دستیابی به محصولی سالم با بازدهی بالا همیاری می کند تا با اطمینان خاطر به هدف هایتان در گلخانه داری برسید. در زیر نمونه ای از سنسور ها و تجهیزاتی معرفی شده اند که می توانند در زمینه ی بستر خاک و آبیاری گیاهانتان به یاری شما بیایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر کافی است از طریق واتس اپ برای ما پیام بگذارید.

  • سنسور رطوبت خاک، رطوبت قسمت های مختلف خاک و ریشه گیاهان شما را اندازه گیری میکند و این اطمینان را به شما می دهد که در هر لحظه دمای دقیق بستر رشد گیاهان تان را داشته باشید.
  • سنسور اندازه گیری دمای آب آیسی من، میزان دمای آب آبیاری شما را در اختیارتان قرار می دهد تا در زمان آبیاری تنشی به گیاهان شما وارد نشود.  
  • اتوماسیون یا سیستم کنترل هوشمند گلخانه، با توجه به تجهیزاتی که شما در گلخانه خود استفاده میکنید و با برنامه ی اقلیمی که برای سیستم تعریف میکنید، مدیریت گلخانه شما را در دست میگیرد و با توجه به گزارش هایی که از سنسور ها میرسد نحوه کار و فعالیت تجهیزات را مانند اینکه چه زمانی روشن و خاموش شوند، چه مقدار روشن باشند یا اینکه آیا درست کار میکنند یا نه و موارد دیگری که گلخانه دار در لحظه نمیتواند تماما کنترل آنها را داشته باشد تعیین می نماید.

برای دریافت مشاوره رایگان در مورد محصولات و خدمات آیسی من ، می توانید در واتس اپ یا صفحه تماس با ما برای ما پیام بگذارید یا با شماره های درج شده در این بخش تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا برای دریافت فایل ها ایمیل خود را وارد کنید.

شروع به گفتگو
1
نیاز به کمک دارید؟پیام دهید.
سلام به وب سایت ICMAN خوش آمدید. چگونه میتونیم کمکتون کنیم؟