جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
سبد خرید

آفت کنه در گلخانه

کنه ها از جمله مهم ترین آفات گلخانه ای هستند. دارای گونه های زیادی بوده، بیشتر آنها مضر ولی بعضی از آنها نیز مفید هستند و می توان در مبارزه بیولوژیک از آنها استفاده کرد.

در وبلاگ ما انواع آفات مهم گلخانه ای را مشاهده کنید و در مورد شان اطلاعات لازم را به دست آورید.

در این مقاله به معرفی آفت کنه تارتن در گلخانه و راه حل های مبارزه با آن می پردازیم. کنه ها از آفات رایج گلخانه ها هستند. با آگاهی از نحوه رشد و تغذیه و راه های مبارزه با این آفات میتوانید به راحتی مدیریت گلخانه خود را به دست بگیرید و از آسیب های جدی به محصولات تان جلوگیری کنید.

كنه هاي تارتن (Tetranychidae)

كنه هاي تارعنكبوتي يا تارتن از خانواده Tetranychidae و يكي از شايع ترين و خطرناكترين آفات عمومي در مزارع، باغات و گلخانه ها مي باشند. چندين گونه از جنسTetranychus  به تعداد وسيعي از گياهان سبزي و صيفي در گلخانه ها خسارت ميزنند. مهمترين اين كنه ها كنه دو نقطه اي (urticae Tetranychus ) و گونه مشابه و هم بوم آن به نام كنه تركستاني (turkestanichus.T ) هستند. شكل ظاهري و روش زندگي، خسارت و كنترل اين دو گونه بسيار شبه هم است.

شكل شناسي آفت کنه

اين آفات ريز و ميكروسكوپي هستند و گلخانه داران بايد با ذره بين سطح برگها را نگاه كنند. در تابستان رنگ كنه تار عنكبوتي زرد و يا زرد مايل به سبز است. مقارن پاييز و اوايل بهار رنگ آن نارنجي مايل به قرمز است. در طرفين پشت بدن آن دو لكه تيره مشاهده ميشود.

زیست شناسی آفت کنه

خسارت كنه دو نقطه اي به صورت تغذيه از برگ بوده. با كاهش فتوسنتز، كاهش مقدار ازت برگ و افزايش تبخير در برگ هاي خسارت ديده همراه است. در نهايت منجر به كاهش رشد گياه و از بين رفتن كميت و كيفيت محصول و ارزش غذايي آن ميشود. هجوم برخي كنه ها از آلودگي نشاها شروع ميشود. اين كنه ها به قدري كوچك هستند كه به آساني ميتوانند از پنجره هاي توري دار نيز عبور كنند.

كنه ها ابتدا علف هاي هرز اطراف گلخانه ها را آلوده مي كنند. پس از تكثير بر روي آنها به آساني به وسيله باد و ساير عوامل داخل گلخانه ها ميشوند. اين كنه ها شبكه نام نظمي از تارها را بر روي گياهان ميزبان ايجاد كرده اند. از طريق برگ هاي مجاور از بوته اي به بوته ديگر جابجا می گردند. اين كنه ها معمولا در زير برگ ها به سر برده. به كمك قطعات دهاني سوزن مانند خود به نام استايلت، از سلول هاي سطح زيرين برگ تغذيه نموده. به بافت اس فنجي مزوفيل، پارانشيم نردباني و كلروپلاست ها خسارت وارد ميكنند.

بنابراين ميزان كلروفيل و توانايي گياه براي فتوسنتز كاهش خواهد يافت. برگهاي آسيب ديده داراي ظاهري منقوط، همراه با لكه هاي نقره اي خاكستري مايل به زرد هستند. در شرايط مناسب محيطي مانند گرما و رطوبت نسبي كم، در مدت كوتاهي جمعيت آفت به شدت افزايش يافته و برگ هاي شديدا آلوده زرد و خشك شده و خزان ميكنند.

روش های پيشگيری و كنترل آفت کنه

  • رعايت بهداشت گلخانه مانند تميز كردن و حذف سريع بقاياي گياهي محصول قبلي، پيش از كاشت محصول جديد.
  •  شستشو و ضدعفوني گلخانه و حذف آلودگي هاي آن در فاصله بين دو كشت كه گلخانه بدون گياه است.
  •  خودداري از ايجاد هر گونه استرس در بوته ها كه موجب ايجاد حساسيت به كنه ها مي شود.
  • خودداري از مصرف كودهاي ازته كه افزايش حساسيت به كنه ها را به دنبال دارد.
  •  بازبيني بوته هاي گلخانه دو بار در هفته براي تشخيص سريع آلودگي به كنه. مبارزه فوري با آن از اهميت زيادي برخوردار است، زيرا اگر كنه فرصت تكثير و توسعه تا مرحله  تنيدن تار در قسمتهاي فوقاني گياه را پيدا كند، مبارزه با آن به مراتب مشكلتر ميشود. براي اين كار با ذره بين دستي جوانه ها و زير برگهاي بوته هاي حاشيه و جلوي درب ورودي گلخانه بررسي شوند. در صورت نبود ذره بين با نگه داشتن يك كاغذ سفيد در زير برگها و زدن يك ضربه به قسمت فوقاني بوته، كنه هاي موجود در روي و پشت برگها بر روي كاغذ ميافتند كه با چشم غير مسلح، قابل مشاهده هستند.
  • بوته هاي شديدا آلوده بايستي به سرعت حذف شده و در بيرون گلخانه معدوم شوند.
  •  ساده ترين روش توقف آلودگي در گلخانه، آب پاشي(مهپاشي) به تكرار دو بار در روز است.
  •  در بررسي هاي انجام شده بر روي اين آفت، صابون هاي آفتكش مانند دياتانل آميد روغن نارگيل (پاليزين) تاثير مطلوبي داشته اند.
  •  در صورت بالا بودن جمعيت كنه دو لكه اي در گلخانه، با توجه به احتمال انتشار آلودگي به گلخانه هاي ديگر بايستي در اسرع وقت اقدام به مبارزه شيميايي با سموم مناسب نمود. براي اين منظور مي توان از سموم كنه كش اختصاصي مانند اوبرون(اسپيرومسيفن)يا هگزي تيازوكس(نيسورون). و يا يك سم حشره كش كنهكش مانند آبامكتين (ورتيمك) يا فن پروپاترين(دانيتل) با رعايت دوره كارنس استفاده نمود. بايستي توجه داشت بروز مقاومت و عدم كارايي سموم شيميايي در برابر كنه ها پديده متداولي است. اين جانوران از توانايي بالايي در اين زمينه برخوردار هستند.

سخن آخر

از مزایای گلخانه ها توانایی کنترل پارامتر های موثر در سلامت محصولات است از جمله پارامترهایی مانند دما و رطوبت و نور و … . این پارامتر ها در افزایش یا کاهش میزان آفات هم تاثیر بسزایی دارد. باید همواره در گلخانه تنظیم و در بازه ی مطلوب خود باشد. دما از عواملی است که در روند افزایش یا کاهش آفت کنه در گلخانه موثر است و باید کنترل شود.

سنسور های دما و رطوبت میزان دمای سالن های گلخانه شما را به صورت دقیق اندازه گیری میکنند و به شما نشان می دهند. می توانید با مجهز نمودن گلخانه خود به سیستم اتوماسیون، دما و دیگر عوامل مهم در گلخانه را مدیریت کنید. اتوماسیون یا کنترل هوشمند گلخانه کنترل تمامی تجهیزات برقی شما را در دست میگیرد. در ابتدا برای سیستم برنامه ی کشت تعریف میکنید. سیستم اتوماسیون گزارش هایی را از سنسور ها دریافت میکند. در نتیجه سیستم تعیین میکند که کدام تجهیز چه زمانی روشن یا خاموش شود و چه مدت کار کند.

برای مشاهده محصولات آیسی من وارد لینک رو به رو شوید : icman.ir/shop

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا برای دریافت فایل ها ایمیل خود را وارد کنید.

شروع به گفتگو
1
نیاز به کمک دارید؟پیام دهید.
سلام به وب سایت ICMAN خوش آمدید. چگونه میتونیم کمکتون کنیم؟