ICMAN
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سیستم کشت هیدروپونیک (بخش ششم)

در این مقاله از سری مقاله های کشت هیدروپونیک به نکاتی پیرامون مسائل مربوط به مخزن جمع آوری محلول از نظر مخلوط شدن آب و کود، تهیه محلول غذایی و PH و EC محلول و اینکه چطور می توان آبیاری و کوددهی گلخانه خود را به سیستم های اتوماسیون سپرد می پردازیم.

نکاتی پیرامون مخزن جمع آوری محلول در سیستم NFT

1 . اقدامات مختلفی در زمینه افزایش اکسیژن دهی به محلول انجام گرفته است. برای افزایش اختلاط و اکسیژن دهی محلول قرار دادن دو لوله برگشتی محلول به نحوی که در محل ورود به مخزن با زاویه قائمه وارد مخزن شده و در بالای مخزن متلاشی شوند موثر است.

به همین ترتیب به جای وارد شدن محلول به داخل مخزن در انتهای لوله باز یک سه راهی یا وسیله دیگری می توان قرار داد و یا در ورودی لوله برگشتی به مخزن می توان از یک پمپ استفاده کرد تا محلول را تحت فشار با اکسیژن مخلوط نماید.

2 . به مانند تمامی اجزاء سیستم  NFT که در تماس با محلول خواهند بود. به هر حال لازم است که پمپ اصلی تحمل مواد شیمیایی و اسیدی را داشته باشد. و نسبت به خوردگی مقاوم و از استیل ضد زنگ یا پلاستیک ساخته شده باشد. پمپ های خودکار در اولویت قرار دارند. اما به هر حال از پمپ هایی که زیر محلول قرار می گیرند باید اجتناب کرد چون به هر حال بعد از مدتی زنگ می زنند.

به جای استفاده از یک پمپ بزرگ استفاده از دو پمپ کوچکتر ارجح است. چون به هر حال اگر یکی از آنها از کار بیافتد جریان با دیگری ادامه خواهد یافت. در نتیجه با استفاده از سوئیچ حساس به فشار می توان یک پمپ یدکی را هنگام خراب شدن پمپ اصلی و کاهش فشار راه انداخت.

3 . برای موسسات بزرگ داشتن برق اضطراری هم ضروری است. در موسسات کوچک هنگام قطع برق می توان با اتصال لوله اصلی آب و استفاده از دریچه یک طرفه به گیاهان آب ساده داد و از خشک شدن آنها جلوگیری کرد. اما به هر حال در این مورد هم باید برای آب اضافی و زهکشی که وارد سیستم می شود فکری کرد. به هر جهت به این مسئله به عنوان آخرین راه حل به هنگام قطع برق یا خراب شدن پمپ بایستی نگاه کرد.

برای اطلاعات بیشتر پیرامون گلخانه و گلخانه داری اینجا کلیک کنید.

4 . برای مخزن برگشتی محلول، یک مخزن لبریزی محلول هم بایستی در نظر گرفت. که حداقل، ظرفیتی برابر با حجم محلولی که از بستر گیاهان به داخل مخزن برمی گردد داشته باشد. اگر چه تامین یک چنین مخزنی هم حاوی مخارجی است اما به هر حال برای اجتناب از لبریز شدن مخزن اصلی و جاری شدن سیلاب به هنگامی که تمامی اقدامات ایمنی از کار افتاده و محلول جریان نمی یابد و می تواند عوارض وخیمی را به همراه داشته باشد، ضروری است.

5 . کودها و اسید را معمولا به صورت محلول غلیظ وارد مخزن آبگیر محلول غذایی می کنند. پمپ هایی که برای تزریق این مواد به داخل مخزن به کار گرفته می شوند هم باید در مقابل خوردگی و مواد شیمیایی، حداقل در آن قسمت هایی که با محلول تماس دارد مقاوم باشند.

دو پمپ برای کودها و یک پمپ برای اسید استفاده می شود. اندازه آنها بستگی به بزرگی گلخانه یا موسسه دارد، اما اغلب تولید کنندگان نیاز به ظرفیتی در حد متوسط ده لیتر در ساعت را دارند. دو پمپی که برای کودها استفاده می شود لازم است که مجاور هم باشند تا مقدار محلولی را که پمپ می کنند دقیقاً به یک مقدار باشد. میزان محلولی که پمپ های کود و اسید تزریق می کنند به هر حال باید به یک صورت تنظیم شود.

6 . در موسسات بزرگ ممکن است با صرفه تر باشد که به جای پمپ های اندازه سنج از شیرهای سلونوئید (خودکار برقی) که محلول در جریان تحت فشار نیروی ثقل را کنترل می کنند، استفاده شود. تمامی این وسائل را می توان سفارش داد و یا تک تک آنها را خریداری و شخصاً راه اندازی کرد.

جهت اطلاع از مشخصات سیستم اتوماسیون و دیگر محصولات آیسی من و استعلام قیمت کافی است با همکاران ما تماس حاصل فرمایید: 09176179188 ، 09176179588 و 07136361384

7 . ابزار اندازه گیری PH و EC هم ضرورت دارد. یک دستگاه کنترل املاح بهترین وسیله برای سنجش نمک ها یا غلظت کودهای شیمیایی در محلول است. و این با اندازه گیری هدایت الکتریکی (EC) محلول عملی می شود. این اندازه گیری بر این اساس است که مقدار هدایت الکتریکی بین دو الکترود که با فاصله مشخصی از یکدیگر (معمولاً یک سانتی متر) در هر محلول قرار دارند، متناسب با غلظت کل یون ها (املاح) در آن محلول است. دستگاه کنترل (EC) میزان هدایت الکتریکی محلول غذایی را می خواند، نشان می دهد. و پمپ های تزریق کود را هنگامی که هدایت الکتریکی به پایین تر از سطح تنظیم بیافتد راه اندازی می کند تا اینکه EC محلول به مقداری که از قبل تنظیم بوده برسد.

8 . در آغاز کار که سیستم NFT راه اندازی می شود تجزیه شیمیایی محلول غذایی به صورت هفتگی ضروری است. و این ضرورت هم از نظر ایمنی گیاه و هم از نظر آشنایی کشاورز با سیستم و همچنین کسب تجربه احساس می شود. بعداً این تجزیه ها را می توان هر دو هفته یک بار انجام داد PH. محلول هم تاثیر قابل توجهی بر رشد گیاه دارد و لذا میزان آن مرتباً بررسی و در حدود 6/5-5/5 تنظیم می شود. از PH کمتر از 5 بایستی اجتناب شود و PH زیر ٤ به اغلب گیاهان خسارت وارد می کند.  

پیشنهاد آیسی من برای شما گلخانه داران عزیز

آبیاری و کود دهی در گلخانه ها برای محصول های مختلف متفاوت است. این تفاوت با توجه به شرایط اقلیمی مطلوب گیاهان و گلخانه و شرایط بستر یا خاک تعیین می شود. برای آبیاری ابتدا باید رطوبت خاک را داشته باشید و بر اساس میزان نیاز گیاه آبیاری را انجام دهید که این کار توسط سنسور رطوبت خاک انجام میگیرد. با داشتن میزان رطوبت ریشه گیاهان در قسمت های مختلف گلخانه به ویژه برای مناطقی که آب سهمیه بندی است میتوانید تعیین کنید که ابتدا آبیاری را از کدام قسمت که گیاهان تشنه تری دارند شروع کنید.

کود دهی به گیاهان طبق قواعدی که مشاوران کشت گلخانه تعیین میکنند انجام میگیرد. با توجه به شرایط، میزان و درصد کودی که باید داد در زمان های مختلف متفاوت است. گلخانه دار باید مطابق این برنامه پیش رود تا محصولی با کیفیت و مناسب را برداشت کند.

تمامی این کارها باید به صورت دقیق و اصولی در گلخانه ها پیش رود. به دلیل وجود خطاهای انسانی که عمدا یا سهوا انجام میگیرد گلخانه دارها موجب خساراتی در این زمینه می شوند . با استفاده از سیستم های اتوماسیون گلخانه میتوانید تمامی این خطاها را به کمترین حد ممکن برسانید.

اتوماسیون با توجه به برنامه ای که از قبل برای آبیاری و کوددهی در سیستم تعریف کرده اید و گزارش هایی که از سنسور های رطوبت خاک خود در قسمت های مختلف گلخانه تان به دست می آورد، تنظیم میکند که چه زمانی و چه مقدار آب و کود به گلخانه تزریق شود.

منبع : کتاب فن آوری و کارآفرینی در هیدروپونیک ( آب کشت ) بستره های بدون خاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا برای دریافت فایل ها ایمیل خود را وارد کنید.

شروع به گفتگو
1
نیاز به کمک دارید؟پیام دهید.
سلام به وب سایت ICMAN خوش آمدید. چگونه میتونیم کمکتون کنیم؟